NA FALI

Uroda


Modne przeskalowanie, czyli wszystko co musisz wiedzieć o OVERSIZE

Kokos dla zdrowia i urody

Wokół kokosa i jego właściwości toczy się wiele dyskusji. Jeszcze do niedawna uważano, że podwyższa on cholesterol, ma zły wpływ na serce i zawiera szkodliwe tłuszcze nasycone. Kolejne badania i analizy dowiodły jednak, iż jest zupełnie odwrotnie – roślina ma wiele pozytywnych właściwości i pożądanych składników odżywczych. Należą do nich między innymi witaminy B2, B6, C i E oraz kwas foliowy, potas, wapń, magnez, fosfor, żelazo, sód i cynk.

NA SZCZUPŁĄ SYLWETKĘ

Miąższ kokosa bogaty jest w nasycone kwasy tłuszczowe, którym przypisuje się największą wartość zdrowotną spośród wszystkich składników tego orzecha. Nie należy ich jednak mylić z nasyconymi kwasami tłuszczowymi znajdującymi się w większości produktów pochodzenia zwierzęcego, te są bowiem zupełnie inaczej przyswajane przez ludzki organizm. Mimo dużej kaloryczności (około 354 kcal na 100 g), kokosy polecane są osobom z otyłością brzuszną. Nie powodują nagłego skoku insuliny, przyspieszają metabolizm, a co za tym idzie – również spalanie kalorii. Dlaczego te składniki nie przyczyniają się do odkładania tkanki tłuszczowej? W przeciwieństwie do ich odpowiedników znajdujących się w produktach pochodzenia mięsnego, omijają komórki tłuszczowe i z przewodu pokarmowego wchłaniają się bezpośrednio do żyły wrotnej, przekształcając się tym samym w dostępne źródło energii.

Miąższ kokosa bogaty jest również w błonnik – substancję balastową, która odpowiada za poczucie sytości. 100 g zawiera 15,23 g węglowodanów, z czego prawie 60% to właśnie błonnik. W przypadku suszonego miąższu, zawartość ta jest jeszcze większa i pokrywa niemal całe dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten składnik.
Dowiedziono także, że kokos może wpływać na obniżenie poziomu cholesterolu oraz obniżenie ciśnienia tętniczego.

Image title
DOBRY NA ZĘBY

Istnieje wiele poradników mówiących o naturalnych płukankach do jamy ustnej sporządzonych właśnie z kokosa. Olejek kokosowy przeciwdziała powstawaniu próchnicy, a w kontakcie z enzymami trawiennymi zawartymi w ślinie zapobiega przyleganiu i namnażaniu się bakterii w jamie ustnej. W związku z silnym działaniem antybakteryjnym oraz antygrzybicznym często stosowany jest jako naturalny antybiotyk.

OLEJ KOKOSOWY W KOSMETYCE

Od lat stosowany przez kobiety na Hawajach i w Afryce, dopiero niedawno zyskał popularność w USA i Europie. Jego największą zaletę stanowi silne działanie nawilżające i antybakteryjne – zwłaszcza, kiedy występuje w wersji nierafinowanej, tłoczony na zimno. Może być stosowany również przez alergików, ponieważ jest produktem naturalnym i rzadko uczula.
Świetnie sprawdza się jako pielęgnacyjna maska do włosów – szczególnie tych suchych, zniszczonych i farbowanych włosach. Z powodzeniem zastępuje olejek arganowy przy walce z rozdwajającymi się końcówkami.
Ze względu na swoje właściwości nawilżające, olej kokosowy często pojawia się w składzie balsamów. Można nawet stosować go zamiast dla pianki do golenia, bez konieczności późniejszego nakładania kremu (skóra będzie wystarczająco nawilżona, a antybakteryjne właściwości olejku pozwolą uniknąć podrażnień). Zmieszany z solą morską tworzy domowej roboty naturalny peeling do ciała.
Olejek ten ma zastosowanie również w przypadku pielęgnacji twarzy, ale akurat w tej kwestii należy zachować ostrożność. Okaże się skutecznym środkiem do demakijażu, ale może podrażniać spojówki. Ma doskonałe działanie nawilżające, dlatego zaleca się go posiadaczkom cery suchej i odwodnionej. Dodatkowym atutem tego naturalnego kosmetyku jest ochrona przed słońcem, podobna jak w przypadku kremów z filtrem SPF 10.

Image title