NA FALI

Uroda


Modne przeskalowanie, czyli wszystko co musisz wiedzieć o OVERSIZE

Nasiona chia – naturalny sposób na zdrowie i piękno

Choć właściwości nasion chia doceniły już starożytne plemiona Azteków w środkowym Meksyku, w Europie popularność zyskały one zaledwie kilka lat temu. Nie są jeszcze dostępne we wszystkich sklepach spożywczych, , jednak coraz częściej pojawiają się w kawiarniach w postaci deserów.

Czym są nasiona chia?

Nasiona chia znajdują się w owocach szałwii hiszpańskiej –rośliny o niewielkich, fioletowych i białych kwiatach oraz szerokich liściach, pochodzącej z Meksyku i Gwatemali. Trudno uwierzyć, ale te drobne owalne nasiona zawierają więcej kwasów omega-3 niż hodowlany łosoś atlantycki i są bogatsze w wapń niż mleko. Mają w sobie również więcej żelaza niż szpinak, który dotychczas uchodził za najlepsze źródło tego pierwiastka.

 

Ale to jeszcze nie koniec wspaniałych właściwości chia! Nasiona charakteryzują się bowiem wysoką zawartością antyoksydantów, zawartością pełnowartościowego białka, potasu, błonnika, magnezu i fosforu. Szczególnie istotny jest tutaj błonnik, ponieważ stanowi prawie ¼ składu nasion. Jak powszechnie wiadomo, działa on korzystnie na układ trawienny, pozwalając utrzymać poczucie sytości na dłużej i wspomagając tym samym proces odchudzania. Spożywanie nasion chia poleca się dzieciom, nastolatkom, a także kobietom w ciąży i karmiącym piersią, ponieważ to skuteczny i jednocześnie bezpieczny suplement diety, wpływający na wzrost i prawidłowy rozwój organizmu.
Najbardziej zadziwiającą zaletą chia są właściwości hydrofilowe – mogą one absorbować wodę w proporcji wagowej nawet 10:1. Łatwo to zaobserwować podczas przygotowywania posiłków na bazie nasion. Zalane wodą lub mlekiem po kilku minutach lub godzinach, w zależności od temperatury, zmieniają konsystencję płynu w galaretkę. Ta właściwość nasion bardzo korzystnie wpływa na ogromnie ważne nawodnienie organizmu.

Chia same w sobie nie zawierają glutenu, jednak znane są przypadki, kiedy w nasionach pojawiły się jego śladowe ilości oraz alergeny, takie jak: orzeszki ziemne, sezam, soja czy laktoza. Nie są to jednak składniki występujące w samej szałwi, a raczej efekt uboczny procesu pakowania nasion w zakładach produkcyjnych.

Dawkowanie

Nasiona są dostępne w sklepach ze zdrową żywnością i w lepiej zaopatrzonych sklepach spożywczych. Za 150g zapłacisz od 10 do 35 zł. Ich dzienne spożycie nie powinno przekraczać 15 g (2-3 łyżeczek).

Zastosowanie w kuchni

Nasiona chia nie mają wyraźnego smaku, w zasadzie są nijakie. Dzięki temu mogą być łączone niemal ze wszystkimi potrawami. Nie trzeba ich mielić, więc przygotowanie z nich posiłków jest banalnie łatwe. W zależności od Twoich potrzeb i preferencji, możesz dodawać je do:

– koktajli,
– puddingów, sosów
– zup (jako zagęszczacz)
– mąki do wypieku ciast, chleba lub naleśników,
– sałatek,
– owsianki, musli,
– kasz, ziemniaków, warzyw (jako posypkę).

Przepis na prosty deser z nasionami chia

Trzy łyżeczki nasion chia namocz w szklance mleka lub jogurtu naturalnego z dodatkiem miodu (1-2 łyżkami stołowymi). Odstaw do lodówki na kilka godzin. Dokładnie wymieszaj powstałą galaretkę. Następnie na wierzch posyp płatki kokosowe i jagody goji albo dodaj ulubiony dżem czy inne przetwory.

Przepis na koktajl kakaowo-bananowy z nasionami chia

Dodaj nasiona chia do mleka i odstaw na pół godziny do lodówki. Następnie wymieszaj płyn i przelej go do blendera. Dodaj jednego dojrzałego banana, odrobinę kakao oraz dwie łyżki miodu. Całość dokładnie zmiksuj.

Na zdrowie!